"Wax on, wax off"

Tiiiiidig morgon. Mycket tidig. Mitt i natten faktiskt, om jag får säga det. Tio i sju börjades det välbekanta "tass, tass, tass". Följt av "krafs, krafs, krafs" och ytterligare en vända av "tass, tass, tass". Det är när duvkuttret sätter igång som man vet att det är allvar. Då är jycken akut kissnödig. Det var väl inte hela världen egentligen, men eftersom jag har huvudvärk för nionde dagen i rad så var de där extra tjugo minuterna som återstod innan klockan ringde ovärdeliga. 

Besöket på vårdcentralen gick på ett kick. In med en dosett, ut med en annan. Sedan hade jag så pass tur att jag kunde lifta med min syster som också skulle vara i stan klockan tio. Det var en ovan situation att träffa en journalist sådär. Jag fick en rundtur i lokalerna efteråt. Det var rätt kul att se hur det ser ut och hur det fungerar! Herregud vad det är mycket som ska klaffa! Efter det lunchade jag med syster. Lyckades boka in en dejt ikväll (inte med min syster kanske bör tilläggas). Så nu får jag både sällskap och mat. Mycket trevligt!

Färdighetsträningen var jättebra. Det känns som att det är först nu det verkligen börjar bli givande, när jag går igenom det för andra gången. Det är mycket lättare att prova att omvandla all teori till praktik. Idag blev det ganska klart att allt vi gör är sådant som måste underhållas. Det är inte som ett matteprov, där det finns vissa regler. Kan man dom reglerna så klarar man provet, oavsett när man gör det. Så funkar inte färdighetsträningen. Inte alls. Färdigheterna är inte beständiga. En dag, ett tillfälle så fungerar en färdighet. En annan dag fungerar en annan. Man får prova sej fram. Det är svårt. Vi pratade om just det, att det är lätt att låsa sej eftersom allting hinner gå så snabbt inom en. När man är där i ens egen red zone, då det är som allra viktigast att använda sej av färdigheterna, så kan det bli blankt i huvudet. Man vet en "grundfärdighet" som man har och som brukar fungera. Och det är ju bra. Men det är när den färdigheten inte fungera som man behöver allt det andra. De andra alternativen. kommer färdighetsträningen in i bilden. Det handlar om att öva, öva, öva - innan det är kris. Det är allt det handlar om, underhålla och öva. Underhålla och öva. "Wax on, wax off".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0