Behov, förmåga och mod

Att slåss mot gråten hela tiden är väldigt, väldigt tröttsamt. Jag har börjat haja grejen med att öva mindfulness. Det vore skönt att ta en paus från virvelvinden i huvudet, rensa tankarna och bara vara här - och - nu. Huvudet är i sådan kaos att jag inte ens hinner fånga tankarna. "Vad tänker du?" Jag vet inte. Jag vet inte vad jag tänker, jag vet bara att det är kaos och att jag inte hinner fånga tankarna förrän de både kommit och gått. Jag har haft - och har fortfarande - lite svårt att ta till mej mindfulness. I ärlighetens namn så tror jag att det i första hand är för att jag tycker att det är obehagligt och svårt. I andra hand så är det för att jag, ja, faktiskt tycker att det är jävligt flummigt att sitta och fingra på stenar, kastanjer eller vad det nu kan vara. Jag har absolut inte omfamnat mindfulnessövningarna med öppet hjärta, men ändå tillräckligt för att bli vansinnigt triggad av det. Att blunda och utforska ett föremål med hjälp av känseln, eller lyssna efter något, gör att jag går igång som om det finns ett hot. Jag blir skvätträdd. På min vakt. Jag har inte kontroll. Inte kontroll över vad som finns framför mej, bredvid mej, bakom mej. Och har jag inte kontroll, så är jag automatiskt hotad. Det är ett himla bestyr i alla vardagssituationer, och när jag ska träna mindfulness så blir det ett störningsmoment i storlek med pyramiderna i Giza. Att träna mindfulness är ett arbete. Ingen hobby. Inga feel-good-övningar. Det är ett arbete.

Mitt arbete med mindfulness innebär att jobba med kroppen. Kontakt med kroppen. Utan kroppens samarbete kan jag inte göra mina jädra mindfulnessövningar. Den måste vara med i matchen. Jag tänkte på just det idag, när jag stod i duschen. Jag har inte reflekterat över det tidigare, men när jag tvättar mej undviker jag att lägga tankarna på kroppen. Automatiskt tvålar jag in mej, automatiskt sköljer jag av mej. Undantaget är när jag duschat tillsammans med min käresta. Men då har det inte handlat om kroppen, det har handlat om ömhet och omvårdnad. Idag tittade jag på min kropp under tiden som jag duschade. Jag upptäckte ett födelsemärke på min arm. Ett litet ärr jag inte sett förut på ett av mina ben. Jag har en finne på högra skinkan (hade jag i och för sej gärna fortsatt leva i ovisshet om)... Jag såg på min kropp, men jag har svårt att förstå vad den har med mej att göra. Den är en farkost, ett färdmedel. Undrar om det kan vara därför som den så lätt kan bli offer för min ångest? Det gör inte ont att skada den, inte just i ögonblicket. Det gör inte ont att duscha alldeles, alldeles för varmt, så huden blir alldeles röd och börjar släppa. Det gör inte heller ont att växla till det kallaste kalla. Det känns. Det känns väldigt varmt och det känns väldigt kallt. Men smärtan uteblir. Mindfulness kanske kan hjälpa mej med att förstå min kropp och kanske även värdera den lite högre?


Dagens "flummiga" mindfulnessövning;





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0