Stress och ohälsa

Hur ska jag palla med den här dan? Jag är stel och har ont överallt. Hela huvudet är mosigt. Dessutom har jag färdighetsträning om ett par timmar. Innan dess måste jag klä på mej, peta in linserna, sminka mej och packa träningsväskan. Och äta. Äta känns värst.

Läste en artikel på SVT Vetenskap igårkväll om stress. Den lyfte fram forskning som påvisar att även "mildare" stress ökar risken för ohälsa och sjukskrivning med 70% jämfört med personer som inte upplevde någon stress alls. På Journal of Epidemiology and Community Health kan man läsa hela forskningsresultaten. Det är gratis att läsa om man blir medlem. Det ides jag inte just nu, men någon annan kanske vill läsa. Intressant och viktigt tycker jag att det är! Stress kan faktiskt få en att ramla över kanten, stress kan vara droppen - eller snarare tsunamin - som gör att man väljer att avsluta sitt liv för att allting upplevs så övermäktigt.

Nu ska jag stressa för att göra mej i ordning. Inte för att jag har lite tid, utan för att allting jag gör går i slow motion och allt tar sån jävla tid att genomföra. Jag har en del av de här symptomen.. Vad är jag stressad över? Vad är jag inte stressad över?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0