"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva"

Tänkte att jag skulle köpa en bok, för att göra något annat än att titta på tv och sitta framför datorn när jag är hemma och inte har behandling, jobb eller träning. Hade tänkt mej något i deckarstilen. Typ en Camilla Läckberg. När jag stod där framför pockethyllan visade det sej att jag redan läst den senaste Camilla Läckberg. Ögonen föll därefter på en bok med den talande titalen "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Författaren, Ann Heberlein, är teologie doktor och forskare i etik, och har skrivit om sin sjukdom, bipoläritet typ 2. Jag köpte boken, och avhandlade första kapitlet "Väntrum" idag. Jag läste inte längre, för jag var tvungen att samla mej lite. Det var som att läsa om mej själv. Ensamheten när det krisar, tryggheten med psykiatrin, hatkärleken till medicinerna och viljan och oförmågan att orka leva.

"Vem ringer man när man inte orkar leva? Vem ringer man när man inte vill leva? Observera min formulering, den är viktig. Jag har inte någon längtan efter att dö. Jag vill inte dö. Jag åtrår inte döden. Jag är ingen Werthertyp, ser inte självmordet som någon radikal frihet i någon existentialistisk mening. För mig är självmordet snarast en tvångstanke. Nej. Jag längtar inte efter att dö. Det är livet jag inte klarar av." - Ur Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein

Här kan man läsa Svenska Dagbladets recension av boken.

Här kan du köpa beställa den.

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har också läst den, lånade den på bibblan! =)

2011-03-16 @ 10:10:55
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Första kaptitlet tyckte jag var KLOCKERS! Spot on, verkligen. Andra kapitlet tycker jag andas så mycket hopplöshet. Gillar inte riktigt det. Jag hoppas att det lyfts NÅT hopp nånstans. Det känns som om den är skriven i (hypo)mani med depression i minnet. Typ. Nåja, ska bli intressant att se hur den utvecklar sej..

2011-03-16 @ 20:39:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0