Hälsa och tro

Känner du dej lite hängig? Lite extra ledsen i ögat? Kanske lite paranoid eller varför inte smått psykotisk? Lugn bara, det finns "alternativ". Jag har precis blivit upplyst om att "bli hjälpt av psykiatrin innebär att få hjälp med att undertrycka symptomen". Och endast det. Om man inte nöjer sej med det så finns det "alternativ". Som dianetik (ny "vetenskap" om sinnet, som botar de flesta sjukdomar). Jag fick också höra att DSM IV uppkom efter en godtycklig handuppräckning om vilka diagnoser som skulle kopplas samman med vilka symptom. Mediciner har stora biverkningar, kamouflerar en miljonindustri och bara döljer sjukdomen. Mediciner skulle alltså enbart vara av ondo. Så, vad är då svaret när man känner sej lite hängig, lite extra ledsen i ögat, smått paranoid och plötsligt tar tronen som Guds gåva till mänskligheten som med tankekraft kan stoppa trafiken? Jo, efter att ha läst sida upp och sida ner med psykiatrins tillkortakommanden och hur man på "alternativa" sätt kan finna det man söker efter så framkommer till slut att människan tror benhårt på dianetik. Han har faktiskt lärt sej ämnet, tillämpat det och uppnått resultat. Han har även hjälpt en annan att genom dianetiken uppnå mål och få stor glädje av det. Det låter ju helt fantastiskt!

Så var grundar sej då det här på? Dianetiken härstammar från Scientologin. Scientologin presenterar sej som en religiös, icke vinstgivande organisation syftande till att rehabilitera människan som andlig varelse. Andra kallar det för sekt. Enligt läran så uppbär den andliga varelsen (människan) traumatiska minnen från tidigare liv som orsakats av utomjordingar. Om jag fattat rätt ska kan man genomgå en så kallad auditering, där en auditatör hjälper en att låsa upp gamla minnen från tidigare liv som påverkar personens beslutsfattande. Man blir på så vis mer medvetande. Processen verkar krånglig, man använder till och med en makapär i bearbetningen. Det här berättar dock inte ovannämnda förespråkare om. Särskilt det där om ailens har han utelämnat. 

Var och en har sin egen tro. Jag är inte särskilt andlig av mej. Jag anser mej vara ateist. Det betyder inte att mitt sätt är rätt. Men just för mej, så känns det rätt. Det råder religionsfrihet. Och har man en uppfattning som man mår bra av så har man ju hittat nåt som funkar. Däremot motsätter jag mej starkt att man aktivt letar sej till ett forum där många mår dåligt och söker efter behandlingar och liknande som fungerar för just dem, för att lägga fram Scientologins dianetik som något som med säkerhet fungerar. Nej. Det är för jävligt. När man mår dåligt så är man ganska desperat i sökandet efter något som hjälper. Det finns det inga vetenskapliga belägg för det. Inget som inte kommer från Scientologerna själva. De har grundat Kommittén för mänskliga rättigheter, som driver kampanjer mot psykiatrin. Syftet är, enligt mej och många andra, att värva medlemmar. Som medlem bidrar man ekonomiskt till rörelsen. Man tar lån och betalar multum för att gå på olika behandlingar och kurser. Och man värvar andra, för att få ner sina avgifter och för att fler ska bidra. Det är ett klassiskt pyramidsystem där botten betalar för toppen. Med detta i åtanke så är ju faktiskt ett forum där personer med psykisk ohälsa ett perfekt ställe för att värva nya medlemmar. Det är oetiskt

Nä. Så länge inte Alf susar förbi och aktiverar nåt typ av chip så fortsätter jag att knapra mina piller och gå på mina behandlingar som är subventionerade via skattemedel även om jag känner mej lite hängig, är lite extra ledsen i ögat, är lite nojig och... Ja, försöker jag stanna bilar med tankekraft så skulle jag nog ändå inte ta till mej något som Scientologkyrkan erbjuder. Nä, då skulle jag ta över och bli the leader of the pack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0