Hur vet jag vad jag vill?

Förra veckan hade vi i uppgift från färdighetsträningen att träna på att ta reda på vad man vill ha utifrån en övning. Jag valde att arbeta med en situation där min syster ringer till mig ofta, utan ärenden och ibland för att föra fram budskap till andra via mej. Det här är vansinnigt påfrestande. Det första man ska göra är att sätta ord på sin känsla. I det här fallet ettiketerade jag känslan som irritation. Det andra man ska göra är att fråga sej vad man vill att den andra ska förändra.

Jag vill att min syster ska göra mer av; ge mej andrum.

Jag vill att min syster ska göra mindre av; ringa så ofta.

Jag vill att min syster ska sluta; föra budskap till andra via mej.

Jag vill att min syster ska börja; föra budskap till andra på egen hand.

När, vill jag att hon ska/inte ska/sluta/börja; när hon ringer mej.

Var, vill jag att hon ska/inte ska/sluta/börja; överallt? (egentligen inte relevant, antar jag)

Och tredje saken man ska göra är att utifrån svaren på frågorna sätta ihop en eller flera tydliga meningar.
"Jag känner mig irriterad. Jag vill inte att du ringer lika ofta, och att du slutar föra budskap till andra genom mej."

Nästa gång ska jag fan prova på det här. Inte bara öva, utan genomföra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0